De Kilimanjaro is wat verlegen - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rik Konings - WaarBenJij.nu De Kilimanjaro is wat verlegen - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rik Konings - WaarBenJij.nu

De Kilimanjaro is wat verlegen

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

11 Mei 2007 | Tanzania, Moshi

Vandaag de laatste dag in Moshi. Hier hebben we de laatste dagen twee maal in ziekenhuizen geclownd en voor de rest 2 weeshuizen en 3 projecten voor straatkinderen. Het spelen in de ziekenhuizen was heel bijzonder. De zalen varieren in grootte van 5 tot zelfs 70. We hebben alleen de kinderafdelingen bezocht, daarom was ook elk bed dubbel bezet. In Afrika betekent kind in het ziekenhuis meteen ook moeder in het ziekenhuis. Vooral de afdelingen met de hele kleine kinderen waren erg leuk om ook de moeders bij het clownscontact te betrekken. Verder hebben we ook nog de wachtende moeders met kinderen van de polikliniek een aubade gebracht met zang, dans en clownsspel. Het ziekenhuissysteem is van dien aard dat mensen in de ochtend komen om te wachten of ze die dag aan de beurt komen voor een consult. Als ze een dag niet aan de beurt zijn geweest kunnen ze de volgende dag weer terugkomen.
Het opvanghuis voor straatkinderen Amani was pas een paar weken open en we werden daar ontvangen door een Nederlands echtpaar dat daar al bijna 2 jaar werkt als vrijwilliger. De kinderen waren erg blij met onze komst, we speelden met de clowns een voetbalwedstrijd tegen hun. De wedstrijd werd gelukkig door de clowns verloren en een flinke tropische regenbui zorgde ervoor dat de wedstrijd afgelast werd. Hierna in een soort van Kantine verder gespeeld met clownerie, zang dans en een beetje circus. De straatkinderprojecten waar we rondom Moshi zijn geweest zijn ruim voorzien in hun voorzieningen. Het zijn gewilde projecten voor buitenlandse fondsen en ook de vrijwilligers die er vanuit diverse westerse landen komen werken zorgen ervoor dat deze instellingen groeien in omvang en aantal. Deze week is dus een schril contrast met de twee kleinschalige opvanghuizen die we rondom Arusha hebben bezocht van Mary en Emmy. Het huis van Emmy heeft een totaal van 30 kinderen die daar verblijven en daar deels ook onderwijs krijgen. Zij zorgen voor een huiselijke sfeer en eten gezamelijk met 'hun' kinderen en ze noemen Emmy en Ndemno ook baba en mama. Ndemno is een van de Tanzaniaanse clowns die met ons meereizen. Bij hem thuis wonen dus naast zijn eigen dochter, Naramat, en zoontje Noah nog 30 kinderen in de leeftijd van 2 tot 14 jaar. Vandaag in overleg met Ndemno besloten om de jongleerspullen die ik achter laat aan 'Engeno Matonyok Maa School' te schenken. Ik zal hiervoor op de laatste dag voor vertrek met hem meegaan om het na een circusworkshop achter te laten. Met speciale dank aan Njin zu Chen die de 5 witte Albatroskegels schonk om ze in Tanzania op een goede plek achter te laten. Verder van hieruit ook natuurlijk de andere sponsors heel harteljk bedankt die het mogelijk maken om hier ter plekke sommige organisaties waar we zelf als clown geweest zijn te supporten met giften of kadoos.
Vanmorgen waren we in een babyweeshuis, onderdeel van de Engelse organisatie Light of Africa (check hun website). Even niet als clowns, een uurtje met Cedric in mijn armen, een klein mooi mannetje van 10 maanden die flink aan het vechten was tegen malaria maar die nog wel de kracht leek te hebben om de Kilimanjaro te beklimmen.
Na de overvloedige regen van de afgelopen 15 uur is het nu weer lekker 30 graden bewolkt en benauwd. Van echte hitte dus weinig last. Vanavond pakken en dan naar Arusha voor een nacht waar we morgen naar een meeting gaan van 150 Aidskinderen. Op zondag en maandag gaan we de dan 2 dagen de bush in en gaan we 2 nationale parken bezoeken. We hopen dan de leeuwen, olifanten, giraffen, buffels en neushoorns te kunnen zien.
Nou bedankt voor alle leuke reacties die ik mocht ontvangen, dat is heerlijk om te lezen hier in donker Afrika.

Heel veel groetjes en tot mails na de safari.

Groetjes en kusjes voor wie wil

Rik

• 11 Mei 2007 - 13:15

Chelly:

Hoi Rik,

Leuk om weer te kunnen volgen, wat je zoal beleeft. Ik wens je nog een warmhartig verblijf toe.

groetjes, Chelly.

• 11 Mei 2007 - 17:36

Marja:

May the Blessings of God rest op everybody
    Marja

• 11 Mei 2007 - 21:51

Susan:

Hey Rik,
    Jemig, wat een programma heb je! Ben echt onder de indruk van hoeveel jullie in korte tijd ondernemen. De tijd wordt goed benut! De kracht van de clown zal nog lang te merken/ voelen zijn bij ieder project waar jullie waren, ook als jullie weg zijn. Die energie is heel bijzonder.
    M.a.w: Goed bezig;-)
    Ook voor de andere clowns: nog veel plezier en bijzondere momenten toegewenst van mij! Ik denk aan jullie.
    lieve groet,
    Susan

• 12 Mei 2007 - 11:07

Maroni :

het is wel allemaal erg veel maar wel geweldig wat jullie doen nog een weekje en dan zien we elkaar weer heel veel kus en knuffels van je meisie

love you maroni

• 12 Mei 2007 - 11:16

Nandi:

Lieve papa,
    Leuk om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt, en dat je zoveel mooie/zielige dingen beleefd. ;)
    Nog heel veel plezier daar en ook met de safari :D!

Ik verheug me erop om je volgende week weer te zien op schiphol :)

Morgen moederdag; we zullen mama eens goed verwennen!

Iloveyou!
    xkusje NTB!;)

• 12 Mei 2007 - 14:38

Demi:

hooi rik

ik hoop dat je het daar gezellig hebt
    het is wel een heel avontuur nie ??
    ik ga nof even de rest van de site bekijken

-xxx- en groetjes Demi