Op safari in Tanzania - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Rik Konings - WaarBenJij.nu Op safari in Tanzania - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Rik Konings - WaarBenJij.nu

Op safari in Tanzania

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

16 Mei 2007 | Tanzania, Mto wa Mbu

Zondagmorgen zijn we in alle vroegte vertrokken voor een safari in Tarangiri een van de Nationale Parken. De omstandigheden waren niet ideaal, veel regen, waardoor veel dieren zich terugtrokken in de bush. Toch over de hele dag gezien fantastische ontmoetingen gehad met oa. olifanten, giraffen, antilopen, zebra's, buffels, visarend, uil, gieren en vele kleurrijke vogeles. Toen we s'avonds in het dorpje Mto wa Mtb aankwamen hadden we zo'n 10 uur in de bus gezeten. Na een douche in ons motel hebben we in een plaatstelijk restaurantje(voor afrikaanse begrippen) de maaltijd met vis, kip, groente en rijst genutigd. De volgende ochtend direct naar het volgende park, Maranyara dat achter het dorpje lag en waarvandaan wel eens olifanten of giraffen het dorp in kwamen. Ook in dit park weer erg veel dieren gezien, oa. veel apen, nijlpaarden en allerlei antiloopsoorten. Toen we hiervan terugkwamen hebben we nog wat gewinkeld in dit dorpje, een belevenis op zich omdat over elk artikel onderhandeld dient te worden.WIE Snel wat koopt is meestal duur uit. Na de avondmaaltijd in hetzelfde restaurant werden we getracteerd op een Afrikaanse dans, acrobatiek en jongleershow. Het was geweldig om te zien wat deze meiden en jongens lieten zien. Met een van de acrobaten jongleurs een afspraak gemaakt en hem de volgende dag wat niewe trucs geleerd met kegels, de jongen was erg enthousiast en omdat zijn kegels bestonden uit lege colaflesjes heb ik hem 3 van de kegels gegeven die ik van Njin zu Chen heb gekregen. Hij was er erg blij mee en we hebben adressen uitgewisseld zodat ons gezamelijk jongleren misschien nog een vervolg kan krijgen. De rest van het jongleermateriaal dat ik bij heb gaat naar het weeshuis van Mary en Ndemno.
Gisteren hebben we voor het vertrek uit Mto wa Mbu nog een weeshuis aldaar bezocht. Het huis was nog geen twee maanden open en nadat we er gespeeld hadden in een een kale 'woonkamer' waar zo'n 15 kinderen verbleven hebben enkele van ons nog wat dollars achter gelaten om het nieuwe tehuis ook financieeel wat te steunen. Hierna nog een wandeling gemaakt naar een bananenplantage en kregen we daar uitleg over de verbouw en de oogst. Erg interessant en inmiddels begon ook de Afrikaanse zon flink te schijnen en liepen er weldra een aantal rode kopjes door dit dorpje. Het was heel leuk om in contact te komen met de mensen en te zien hoe ze bier maken van bananen en mais, zelf gevangen vis aan buren en omwonenden verkopen. Opvallende ook dat er midden op de dag niemand haast lijkt te hebben en iedereen de schaduw en de rust zoekt.Op de terugweg naar Arusha zijn we midden in het dorre landschap(het was een busreis van zo'n anderhalf uur) gestopt bij een Massaaimarkt. Hier was het een drukte van belang en waren wij westerlingen in uitbundige kleding een bezienswaardigheid op zich. Ik ben er met een van onze Tanzaniaanse vrienden overheengelopen en keek mijn ogen uit bij het zien van al dat aanbod aan materialen, stoffen en etenswaren.
Vanmorgen weer terug in Arusha direct een bezoek aan het plaatselijk ziekenhuis waar we een kinderafdeling van zo,n honderd kinderen hebben bezocht. Hier waren de kamers slechts voorzien van 20 bedden, dus met de moeders erbij zo'n 40 per kamer. Met zang, muziek en clownsspel ontstond er steeds een fijne sfeer en zag je kinderen die bij binnenkomst nog wat somber keken in de loop van ons bezoek een gulle glimlach op hun gezicht verschijnen. Buiten het ziekenhuis reageerd een van de artsen heel positief op ons clownsspel en zij hij dat ik leek op Mr. Bean. Hij zette me aan om nog wat ondeugender te gaan doen en zo kreeg mijn clownskoffer een lift van een Tanzaniaanse auto, erg leuk en ook de reactie van de meer dan 100mensen voor het ziekenhuis waren hartverwarmend.

Nouzo dadelijk clownen in een hospies voor 20 kinderen.
Het einde van de clownsreis komt in zicht, morgen nog en dan vrijdag voorbereiden voor de terugreis.

Jambo jambo
Hakanu Matata

• 16 Mei 2007 - 11:37

Inge:

hoi rik, wat een geweldige ervaring moet dit zijn!! geniet er nog van ! wij genieten van jouw verhalen, en zitten ondertussen ook hier in de regentijd...
    een goede terugreis !
    groetjes Ton,Inge,malou en britt

• 16 Mei 2007 - 16:00

Marja:

Hoi Rik,
    Wauw, is mijn reactie als ik dit alles lees, zo veel intense ervaringen met de medemens... Alle Goeds gewenst voor ieder van jullie

Warme groet,
    Marja

• 16 Mei 2007 - 18:09

Nick:

heel goed wat je daar allemaal doet ome rik ik hoop dat e het daar naar je sin hebt en de kinderen daar goed kon helpen met wat plezier.

groetjes nick

• 16 Mei 2007 - 19:03

Maroni :

ha schatje we beginnen ook langzaaam af te tellen het houd maar niet op met mensen blij en gelukkig te maken ons maak je ook blij vooral als we je weer
    terug zien nog veel fun en tot gauw

groetjes en kus jes

maroni

• 17 Mei 2007 - 10:46

Adriana Westra:

Hoi Rik,
    Ik lees elke keer met plezier je verhalen en voel de intensie, de warmte van het clownen. De clownsreizen zijn zo bijzonder en het geeft een enorme goed gevoel iets te kunnen betekenen voor mensen. Evelien heeft iets fantastisch georganiseerd. Jullie kunnen zoveel mensen bereiken, liefde geven en aandacht. Veel plezier en bezieling toewenst voor de laatste dagen. Een hartelijke groet voor iedereen en een speciale voor Evelien.
    Adriana

• 18 Mei 2007 - 21:36

Susan:

Ik wil je nog even een goede terugreis wensen en ik kijk uit naar je verhalen en foto's!
    lieve groet,
    Susan